wtorek, 6 marca 2012

Czas tajemnic



Tytuł : ,,Czas Tajemnic"
Autor: Marcel Pagnol
Wydawnictwo: Esprit
Ilość stron: 359
Moja ocena: 8/10


Czas Tajemnic to trzecia część cyklu  ,, Wspomnienia z dzieciństwa".  Niestety nie miałam okazji przeczytać pierwszej i drugiej części ale mam zamiar i dużą ochotę to nadrobić.
W tym tomie nasz główny bohater przeżywa swoją pierwszą miłość i wraz z nią wielkie rozczarowanie. Stąd tytuł Czas tajemnic , ponieważ Marcel odkrywa istnienie takich istot jak dziewczynki. Przypadkiem , pewnego dnia poznaje Izabele jego rówieśniczkę. A przecież dziewczyny to  gorsza wersja chłopców ,( ponieważ nie umieją chodzić po drzewach i ciągle płaczą). Jednak nowa osoba go intryguje i widzi ją jako przepiękną księżniczkę , która potrafi grać na pianinie obiema rękami. Przez 10 dni chodził się  z nią bawić a , że księżniczki są bardzo wymagające i każą robić różne dziwne rzeczy np. zjadanie tego co one rycerzowi położą na języku. Niekiedy są to  świerszcze. Marcel spędzał z nią całe dnie aż powoli się w niej zakochał. Uważał ją za piękniejszą , mądrzejszą , bardziej utalentowaną dziewczynkę od innych . Nie dostrzegał jej wielu wad. Jej ojciec był poetą jednak wszyscy we wsi wiedzieli ze jest zwykłym lekko mówią człowiekiem nadużywającym alkoholu. Oczywiście Marcel wierzył w pierwszą opcje. Chłopiec myślał też ze Izabella pochodzi z wyższych sfer  i  , że on ma wielkie szczęście możliwości zadawania się z nią. Pewnego ranka Lili ( najlepszy przyjaciel głównego bohatera ) wraz z jego młodszym bratem obserwowali poczynania Marcela z dziewczynką . Niestety trafili na konsumowanie  świerszcza. Mówią o tym rodzicom Marcela a oni zabraniają mu się widywać z Izabellą. Lili jest na niego obrażony, ze nie miał dla niego czasu.
Marcel przychodzi potajemnie , ostatni raz do letniego domu Izabelli a ta mówi mu że jego ojca przenoszą do innego miasta a ona wyjeżdża. W tej chwili chłopiec zdaje sobie sprawę iż całe jego wyobrażenie o niej jest błędne. Dom w którym mieszkała i się chwaliła był poniszczony, nie pochodziła ze szlachetnego rodu jak mówiła i w końcu zdaje sobie sprawę jak go poniżyła , jak miłość do niej go zaślepiła. Ucieka z miejsca feralnego zdarzenia i więcej tam nie wraca. Próbuje przez resztę wakacji odbudować przyjaźń , wynagrodzić Lilli emu czas który stracili.
Kolejne zdarzenie opisane w książce to koniec wakacji co wiąże się z pójściem do liceum. Na początku jest przestraszony ale z czasem nabiera pewności siebie . W roku szkolnym broni honoru  kolegi i zarazem swojego. Pokonując złośliwego dryblasa.
Powieść bardzo mi się podobała zdecydowanie polecam osobom lubiącym powieści oparte na wspomnieniach . Są w niej fragmenty śmieszne , jak i skłaniające do refleksji np. trudna miłość.
Jeszcze raz polecam .

Za możliwość przeczytania dziękuje wydawnictwu Esprit

                           

23 komentarze:

  1. Nie znam wcześniejszych tomów, ale wszyscy pozytywnie się o nich wypowiadają, więc... na pewno przeczytam chociaż jeden

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam obecne inną książkę tego autora i jak przypadnie mi ona do gustu, to chętnie poznam również i ,,Czas tajemnic''.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam poprzednich tomów, ale mimo pozytywnych recenzji nie ciągnie mnie do tego cyklu...

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawa ejstem tego 1 i 2 tomu bo lube czytac od poczatku.. Książka wydaje sie być ciekawa :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Miałam okazję dostać książkę od wydawnictwa, ale wybrałam inną. Jednak może kiedyś przeczytam.
    Pozdrawiam ;D

    OdpowiedzUsuń
  6. Przeczytam, a jeśli będzie tak ciekawa jak o niej piszesz, to w przyszłości polecę mojemu synkowi. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Wiele dobrego czytałam o tej książce i chyba muszę ją wreszcie przeczytać ;).

    OdpowiedzUsuń
  8. Mnie się to bardziej wydaje jako książka dla dzieci, ale pozory mylą!:) U mnie nn. [http://z-nosem-wsrod-ksiazek.blogspot.com/]

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam i przemiło wspominam:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Okładka bardzo mi przypomina serię o Mikołajku, jednak tematycznie z tego co widzę troszkę się różnią :) Z chęcią zapoznałabym się z tą powieścią, jednak najpierw muszę rozejrzeć się za pierwszym tomem :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zupełnie mnie do niej nie ciągnie...

    OdpowiedzUsuń
  12. Po prostu musisz przeczytać "Chwałę mojego ojca...", jest równie dobra jak "Czas tajemnic" :) Uwielbiam Pagnola :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Gerard Butler jest może tym ulubionym aktorem?
    Ja również go uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja mam taką chętkę na tego Pagnola... oj mam ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Może rozejrzę się za pierwszą częścią, bo nie lubię tak zaczynac od środka. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo chętnie przeczytam całą serię :)

    OdpowiedzUsuń
  17. O, ciekawa! Ale raczej zacznę od pierwszej części, wolę mieć wszystko poukładane :)

    Póki co nad wyglądem jeszcze pracuję, wszystko jest w fazie testów i projektów, ale chciałam, żeby zrobiło się bardziej wiosennie na blogu :d

    OdpowiedzUsuń
  18. Czytałam i jestem zauroczona tymi powieściami :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Też planuję obejrzeć ekranizację "Samotnego mężczyzny" słyszałam, że wersja filmowa jest dużo lepsza :)

    OdpowiedzUsuń